Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi IPS 2 di SMA Negeri 1 Telaga Kecamatan Telaga Kabupaten Gorontalo

Authors

  • Rahmad Rifan Suna Universitas Negeri Gorontalo
  • Sudirman Universitas Negeri Gorontalo

Keywords:

STAD-Type Cooperative Model, Learning Outcomes

Abstract

The purpose of the study was to determine the effect of the STAD-type cooperative learning model on economic learning outcomes of 61 students of class XI social sciences 2 at SMA 1 state senior high school in Telaga, Telaga district, Gorontalo regency. All data of this quantitative research were collected from observations, questionnaires, and interviews. These data were further analyzed using a simple linear regression data analysis. The results reveal that the STAD-type cooperative model positively and significantly affects the students' learning outcomes. The more often the STAD- type cooperative model is applied, the more it will improve students' learning outcomes. The STAD-type cooperative model is one of the most critical learning models in determining learning outcomes. The quantity and influence of the STAD model contribute 48.2% to the variables of student learning outcomes. In comparison, the other 51.8% is influenced by factors outside the variables studied, namely other cooperative learning models.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abimanyu Soli, Jais M, Idris R, Ahmad. 2010. Strategi Pembelajaran. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Kementrian Pendidikan Nasional.

Anwar Kasful Dan Harmi Hendra. 2010. Perencanaan System Pembelajaran Kurikulum Tinglat Satuan Pendidikan (KTSP). Bandung. Alfabeta

AqibZainal. 2013. Model-Model, Media, Dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung. YRAMA WIDYA.

Daryanto. 2013. Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung. YRAMA WIDYA. Dunggio Astute, Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Stad Pada Hasil

Belajar Siswa Mata Pelajaran Ips Kelas V di SDN 97 Kota Utara Kec.

Kota Utara. 2019

Gunawan Rudy, 2011. Pendidikan Ekonomi Filosofi Konsep Dan Aplikasi.

Bandung. Alfabeta.

Huda Miftahul. 2011. Cooperative Learning. Yogyakarta. Pustaka Belajar. Majid Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung PT. REMAJA

ROSDAKARYA

Riduwan. 2012. Metode dan Teknik Penyusunan Proposal Penelitian. Alfabeta, Bandung

Redaksi MIN Malang 1.2007. Strategi Meningkatatkan Hasil Belajar. Copyraigt Malang

Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru). Bandung. PT. Raja Grafindo Persada

Slawin Robert. 2005. Cooperative Learing ( Teori,Riset, Praktik). Bandung. Nusa Media.

Slameto, Belajar dan Factor-Faktor Yang Memperngaruhinya, ( Jakarta: Rineka Cipta, 2010)

Sugiyono. 2007. Memahami Penelitian Kualitatif. Pt. Alfabeta, Bandung. Suryani Nunung dan Agung Leo. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Surakarta

Ombak.

Susanto Ahmad. 2012. Teori Belajar dan Pembelajran di Sekolah Mengenah Atas. Jakarta PERNADAMENIDA GROUP.

Suyanto dan Jihat Asep. 2013. Mwnjadi Guru Profesional (Strategi Meningkatkan kualifikasi dan kualitas guru di erah global). Jakarta lisensi.

Suyatno. 2009. Menjalajah Pembelajaran Inovatif. Siduarjo. Mas Media Buana Pustaka.

Area.Blogwahyu.com/2013/12. Pengertian-Pendekatan-Strategi-.Html. (Diakses 4 Agustus 2020)

Azharnasi.Blogspot.Co.Id/2015/04/Sumber Data Jenis Data Dan Tektik. html (Diakses 4 Agustus 2020).

Romadiya,Umi. Pembelajaran Stad Dan Tsts Bermedia Ice Cram Stick Pada Operasi Hitung Bilangan Bulat. (Http://Journal.Um.Ac.Id/Index.Php/Jps/Article/Download/4502/975) Di Askes Pada 24 Agustus 2020

Suara Nurani Guru. 2011. Https://Wordpress.Com.Minat-Minat-Dalam-Belajar- Siswa/ (Diakses 10 Agustus 2020).

Taidin Suhaimin. Artikel Motivasi & Pembangunan Diri. 2008. Copyright Ugmc.

Kota Binabalu, Sabah, Malaysia

Theorymethod.2015/12/. Http://Theorymothod.Blogspot.Cp.Id/Jenis-Dan- Sumber-Data.Html (Diakses Pada 19 Agustus 2020)

Visiuniersal.2014/04/. Http//Visiuniversal.Bloqspot.Co.Id.Pembelajaran-Ips-Di- Sekolah-Dasar.Html. ( Di Akses 18 Agustus 2020 )

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Suna, R. R., & Sudirman. (2024). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi IPS 2 di SMA Negeri 1 Telaga Kecamatan Telaga Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 81–94. Retrieved from https://journal.ypsm.or.id/index.php/jpeb/article/view/12

Most read articles by the same author(s)